Negativní vliv digitálních technologií na lidský mozek

24. září 2025

Negativní vliv digitálních technologií na lidský mozek

Ohlédnutí za přednáškou MUDr. Martina Jana Stránského

Motto: „Většina hrozeb, kterým čelíme, vychází z pokroků v technologii.“
Stephen Hawking


Dne 24. září 2025 jsme v Uherském Hradišti uskutečnili přednášku MUDr. Martina Jana Stránského na téma „Negativní vliv digitálních technologií na lidský mozek“. Akce přilákala mnoho účastníků — převážně pedagogických pracovníků, ale i rodičů.

Po přednášce následovala diskuse s množstvím dotazů, v nichž se ukázalo, že mnozí už ve své praxi nebo rodinném životě vnímají negativní dopady digitálních technologií.

MUDr. Stránský zdůrazňoval, že nejde o jeho osobní názory, ale o fakta podložená vědeckými výzkumy a publikacemi v prestižních časopisech.

Zazněla i tato čísla a souvislosti:

  • poprvé v historii ve světě každoročně spáchá sebevraždu více lidí, než kolik jich zemře ve válkách, při vraždách a teroristických činech dohromady;
  • 46 % mladých lidí ve věku 14–29 let se vyhýbá společným setkáním. Jejich sebevědomí je mnohem více založeno na jejich internetových profilech a „lajcích“ než na jejich dovednostech v reálném životě;
  • celých 74 % českých dětí a mládeže tráví dnes svůj volný čas místo hraní a interakce s vrstevníky v reálném světě raději na sociálních sítích, kde do obrazovek zírají v průměru až 9 hodin denně;
  • studie navíc ukazují, že nejen zvýšené používání, ale i samotná přítomnost mobilního telefonu má negativní účinky na efektivní neuropsychologické fungování tím, že telefon může kdykoli přitahovat nebo vyrušovat pozornost. Pokud mozek ví, byť podvědomě, že může být vyrušen, nesoustředí se tak dobře. Ve skutečnosti i fyzický tlak mobilního telefonu v kapse vyvolává stejný neurologický efekt;
  • v 79 zemích světa je již zavedeno omezení nebo zákaz používání mobilních telefonů ve školách — Česká republika mezi nimi není.

Účastníci si postupně uvědomovali, že technologický pokrok, který na první pohled vypadá jako přínos, může mít vážné důsledky pro schopnost učit se, soustředit a zvládat základní sociální dovednosti.


Na závěr MUDr. Stránský položil provokativní otázku:

Kdo potvrdil, že digitalizace ve školství zlepšila školní výsledky?

A sám odpověděl: Nikdo.


Pokud jste se přednášky nemohli zúčastnit, můžete se s tématem blíže seznámit v jeho knize „Vzestup a pád lidské mysli“.

Zajímá vás, jaké akce právě připravujeme?

Podívejte se na naši aktuální nabídku.

Všechny akce

Dlouhodobá praxe

27 let zkušeností a praxe v oboru. Přes 2 700 realizovaných seminářů.

Nabídka a akreditace

500 akreditovaných vzdělávacích programů.

Kvalitní lektoři

Spolupracujeme s osvědčenými lektory z praxe.

Více o nás

Nenechte si ujít žádný kurz ani důležité novinky

Přihlašte se k našemu newsletteru a my vám budeme zasílat nejnovější vzdělávací akce a novinky.

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.